Jak i gdzie założyć bloga? WordPress czy Blogger?

Jeśli dopiero zaczynasz tworzenie bloga, to na pewno zadajesz sobie to pytanie:

Gdzie założyć bloga?

Możliwości jest wiele.

System darmowy lub płatny. Hosting z własną domeną lub platforma online.

W tym artykule poznasz trzy najpopularniejsze rozwiązania.

Przedstawię Ci krótko i zwięźle ich zalety i wady.

Finalnie – nauczę Cię jak założyć bloga po wybraniu odpowiedniej platformy.


#1 Blog oparty o system CMS WordPress.org

Opcja najbardziej elastyczna i rozwojowa. System WordPress instalowany na własnym hostingu / serwerze.

plusy

  • jesteś właścicielem swojego bloga w 100%
  • blog na WordPressie to praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju
  • do dyspozycji masz dziesiątki tysięcy bezpłatnych szablonów i wtyczek
  • możesz swobodnie przenosić swojego bloga między hostingami
  • masz dostęp do wszystkich plików, możesz z nimi robić co chcesz
  • sam decydujesz co i jak promujesz na blogu, nie masz żadnych ograniczeń
  • możesz łatwo optymalizować bloga pod kątem SEO
  • z czasem możesz zmienić swój blog w sklep instalując odpowiednią wtyczkę

minusy

  • do działania potrzebny jest hosting i domena – to koszty na start, nie tak duże, ale jednak
  • darmowe szablony często mają ograniczone funkcje
  • musisz dbać o swojego bloga, robić cyklicznie aktualizacje (chyba, że zlecisz to komuś)

#2 Blog na platformie Blogger (Blogspot)

Opcja zupełnie darmowa na start. Platforma online.

plusy

  • jest zupełnie darmowy
  • możesz użyć darmowej subdomeny (np. mojblog.blogspot.com) lub kupić i podpiąć własną domenę
  • w razie potrzeby możesz przenieść wpisy na WordPress
  • hosting zapewnia Google, więc jest raczej solidny
  • nie martwisz się o aktualizacje

minusy

  • nie jesteś właścicielem bloga, a jedynie korzystasz z platformy do jego prowadzenia
  • ograniczona liczba narzędzi do edycji tekstów
  • bardzo ograniczona liczba wtyczek / dodatków
  • niezbyt atrakcyjne wizualnie szablony
  • brak pełnej kontroli – właścicielem wszystkiego jest Google, więc jeśli zdecyduje się usunąć platformę, to zostaniesz z niczym
  • dużo mniejsze możliwości w porównaniu z WordPress.org

#3 Blog na platformie WordPress.com

Opcja darmowa, ale z największą ilością kruczków. Platforma online.

plusy

  • jest zupełnie darmowy
  • bazuje na CMS WordPress w bardziej okrojonej wersji niż .org
  • darmowa subdomena (np. mojblog.wordpress.com)
  • nie martwisz się o aktualizacje

minusy

  • nie jesteś właścicielem bloga, a jedynie korzystasz z platformy do jego prowadzenia
  • możliwości są okrojone (w porównaniu z wersją .org)
  • znacznie mniej szablonów i wtyczek
  • podpięcie własnej domeny jest płatne kilkanaście dolarów rocznie
  • bardzo ograniczone możliwości reklamowe (regulamin platformy)
  • brak dostępu do plików i pełnej kontroli
  • dużo opcji płatnych dodatkowo

 


Jak zatem założyć bloga na powyższych rozwiązaniach?

  1. WordPress.org – tu sprawa jest prosta, wykup hosting WordPress wraz z domeną i w większości dobrych hostingów otrzymasz gotowy do pracy WordPress.
  2. Blogger – wejdź na blogger.com i postępuj zgodnie z instrukcją. Jeśli masz konto Google nie musisz zakładać nowych kont, blog zostanie do niego przypisany.
  3. WordPress.com – podobnie jak w przypadku Bloggera, wchodzisz na wordpress.com i postępujesz zgodnie z instrukcjami. Proces jest mniej intuicyjny, ale do przejścia.

 

Podsumowanie

Łatwo się domyśleć, że WordPress w wersji .org będzie rozwiązaniem najlepszym.

W oparciu o ten system działa 2/3 stron w internecie, więc musi być dobre!

Jeśli chcesz sprawdzić czy blogowanie jest dla Ciebie, wybierz platformę Blogger. Na start będzie ok.

Najmniej polecam Ci WordPress w wersji .com. Oczywiście jest to opcja darmowa więc nic Cię nie kosztuje przetestowanie jej. Mimo wszystko to mało przyszłościowe rozwiązanie, jeśli będziesz chciał się rozwijać.

 

Podziel się
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

0 Responses

  1. Ja zaczęłam od bloggera, ale po kilku miesiącach przeniosłam się na wordpress. W sumie nie żałuję choć trochę pracy było przy przeniesieniu.

  2. Od kilku lat prowadzę hobbystycznego bloga i od samego początku trzymam się Bloggera. Kilka razy zastanawiałam się nad przejściem na WordPress, ale mam okazję działać na tej platformie w pracy i… już nie jestem przekonana do tego, by przenosić swojego bloga na WP.
    Co prawda dostępność templatek, dodatków itd. jest większa niż na Bloggerze, obsługa też nie jest specjalnie trudna, jednak prywatnie trudno mi się przekonać do WP.

    1. Jeśli dobrze zrozumiałem to prowadzisz bloga raczej w formie hobby, coś dodatkowego. Myślę, że to ma duże znaczenie. Ludzie, którzy profesjonalnie zarabiają na prowadzeniu bloga, dużo częściej doceniają WordPressa, jego elastyczność i możliwości. W oczach firm, które z nimi współpracują, profesjonalne podejść choćby do wyglądu też ma znaczenie.

  3. Jestem na początku drogi. Mam teksty i pomysły co i jak zrobić. Tylko nikt nie pokazuje tego co jest dla mnie najważniejsze. Nie ma opisu jak uruchomi bloga, do którego zapisanie się będzie płatne. Oferując specjalistyczną wiedzę na wysokim poziomie nie mogę robić tego za darmo. Nie chcę reklam, które mogą podważać zaufanie do tego co piszę. Przewiduję opłatę 50 zł na rok, jako promocja przez kilka miesięcy. Później 70 zł na rok. Proszę o podpowiedź jak to zrobić.

    1. Technicznie jest to kwestia dość prosta do zrobienia. Zaczynamy oczywiście klasycznie od WordPressa. Następnie należy poszukać wtyczki pod hasłem “Membership plugin” (najlepiej płatnej, gdyż jakość takiej wtyczki będzie znacznie wyższa na ogół). Są to specjalne wtyczki pozwalające na udostępnianie treści na określonych warunkach, czyli np. za opłatą roczną. Taki zestaw pomoże zrealizować Twój plan. Oczywiście konfiguracja tego typu narzędzia dla kogoś początkującego może wydawać się trudna, tym bardziej, że w grę wchodzą płatności online, ale przy dużej dozie cierpliwości i chęci nauki jest jak najbardziej do zrobienia. Zastanowiłbym się jednak czy to podejście jest odpowiednie, intuicyjnie, rozsądniej byłoby najpierw stworzyć jakąś społeczność, a dopiero potem próbować wprowadzać model abonamentowy.

Skomentuj Janusz Kamiński Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • O mnie

    Maria Kowalska

    Lorem ipsum dolor sit amet, ipsum dolor sit amet, ipsum dolor sit amet…

  • Instagram

  • Facebook

  • Archiwa